zaterdag 8 november 2014

I [heart] Marcel Marlier

Toen Mieke met het idee kwam om ons Femma-naaiweekend om te dopen naar een Tiny Sew Along weekend was ik meteen verkocht.
Alleen, wie Tiny zegt, die denkt uiteraard meteen aan het vrolijke meisje met haar schattige kleedjes. En meisjes, dat hebben we hier nu net niet in huis... Ik ging snuffelen in mijn oude Tiny-boeken en ging op zoek naar de Marcel Marlier - jongens.  Want had Tiny naast een leuk hondje ook geen broertje?
Ja hoor, en het broertje heet 'Jan'.

De dresscode van Jan bleek vrij sober te zijn: een broekje met daarboven een ruiten hemdje of een gestreepte polo. Dat kwam goed uit, want basic, daar houden we hier wel van :-).

Thuis werd er lustig getekend en geknipt, en in het verre Spa werden alle naaiuurtjes benut om voor Lander een broek (Jacob - Zonen09), een ruiten hemdje (Theo - Zonen09) en een vestje te maken. Vorige week moest er hier en daar nog iets afgewerkt, en vandaag lukte het dan eindelijk om foto's te maken van onze kleinste kapoen.



Ik maakte al eerder hemdjes, maar steeds met korte mouwen. Die zaterdag in Spa was er echter geen ontkomen aan: lange mouwen met bijhordende mouwsplit en mouwboord, het moest er eens van komen. De naaijuffen van Femma waren gelukkig in de buurt zodat het uiteindelijk helemaal goed kwam.

Na een eerste pasbeurt thuis bleek het hemdje toch wat smal te zijn. Ik deed wat aanpassingen aan de zijnaad, het 'automatische knoopsgaten-voetje' deed zijn werk en er restte me enkel nog de knoopsgaten te openen en de knoopjes aan te naaien. En ja, nu voel je me waarschijnlijk al komen... Ik ritste wat te enthousiast met het tornmesje, en het bovenste knoopsgat scheurde door... Zonde, zonde, zonde...  Maar ach, ik herstelde het zo goed mogelijk, en laat het niet aan mijn hart komen. Ik kijk wel naar de mooie doorlopende woordjes in de plaats :-).



Bij Klijntje vond ik het leuke scrabble-stofje (van Riley Blake), de bruine stretch-katoen kocht ik bij Pieke Wieke.

De stofjes voor het vestje (dat eigenlijk een debardeurke moest worden) kocht ik ook bij Klijntje.


Wil je graag nog wat verder wegdromen in de wereld van Tiny?

Neem dan zeker eens een kijkje bij I [heart] Marcel Marlier blogtour en Sew Along van Straihtgrain en Sewpony.

19 opmerkingen:

  1. Oh Mieke zalig!!! Het zag er natuurlijk veelbelovend uit, maar Lander draagt dat dan nog eens met verve :) Jan heeft afgedaan, enter Lander!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci, ben er zelf ook heel tevreden over :-) En ja, die Lander van ons, die kan er al wat van ;-)

      Verwijderen
  2. Whaw, t'is echt super geworden, alles bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal hele mooie dinges!! Wat zonde van het knoopsgat :s
    Ik ben helemaal verliefd op het vestje! Welk patroontje gebruikte je daarvoor?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bloos bloos :-) Wel, aan het vestje hangt ook nog een historie vast.... Ik was voor het vestje begonnen van de debardeur van ottobre 6/2013, maar uiteindelijk bleef daar niet zoveel van over... De halslijn heb ik wat laten zakken. En nadat mijn armsboordjes volledig mislukt waren, heb ik ze eruit geknipt en er het eerste mouwtjespatroon dat ik kon vinden erin gezet. Niet helemaal zoals het hoort natuurlijk ;-) Maar, er staat ook een gelijkaardig vestje in de ottobre 4/2013, volgende keer ga ik dat dus gewoon gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo creatief ben ik niet;). Maar merci voor de tip! Ik ga op zoek naar zo'n vestje;)

      Verwijderen
  5. Mooie outfit! In Ottobre staan er inderdaad een aantal dergelijke 'grandpa' vestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi allemaal! De stof van het vestje, is dat nicky velours? Het ziet er zo heerlijk zacht uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad nicky velour, beetje lastig om mee te werken vind ik want het rekt langs alle kanten en rafelt keihard, maar eens verwerkt vind ik het wel mooi :-)

      Verwijderen
  7. Hoi Mieke,
    Ik wilde ook eens het Theo bloesje maken, heb het patroon online gekocht en uitgeprint, maar mijn testvakje is 4,7x4,7 cm is dat bij jou ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij klopte het testvakje wel Cecil. Ik zou die pagina nog eens opnieuw printen en zeker checken dat de printinstelling op 100% staat? En anders zou ik het wel durven riskeren, is maar 0,3 cm verschil op 5 cm hé.

      Verwijderen
    2. Dank je wel, ik print eerst eens 1 blaadje en kijk dan wat het verschil is, wellicht valt het idd mee. Valt de maat goed?

      Verwijderen
    3. Het is wel een smal model. Ik meet altijd even na met een ander hemdje dat goed past. Allé, bij de jongste doe ik dat vooral, stel dat het meteen te klein is, zo wel zonde zijn :-)

      Verwijderen
  8. 't is supermooi geworden, fijn dat ik je toevallig tegenkwam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Annelies! Ben nog altijd superfan van je stofjes :-)

      Verwijderen
  9. Zo'n vestje staat ook op mijn 'planning'. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen