donderdag 25 december 2014

Kerstkleedje

Het is al een tijdje klaar, mijn feestkleedje. Ik werkte eraan in de naailes, in 7 naailessen om exact te zijn. 7? Ja, 7, .... Ik paste het patroon aan, knipte de verkeerde mouwen (het staat in de beschrijving hoor 'neem niet de mouw die op het blad staat' ???????, maar deze dame leest die dingen niet altijd even aandachtig....), knipte de juiste mouwen,  maakte een foutje hier, en een foutje daar, versmalde de zijnaden, zoomde het kleedje met de hand om (primeur, primeur), maakte een ceintuurtje,...
Maar enfin, het was het waard, zoals ze zeggen :-)

De stof scoorde ik bij Mon Depot: een stevige stretchstof van Lucy Has a Secret. Ook de kleurencombinatie keek ik daar af.
Het patroon 'Nauw aansluitende bloemenjurk' haalde ik uit Het Grote Naaiboek van Femma. Ik werkte de mouwen en de hals af met een beleg. Een voering is bij deze stof helemaal niet nodig.

En dan iets vinden om erbij te dragen... Ik heb het een hele tijd uitgesteld, genegeerd eigenlijk, maar met kapmouwtjes alleen, dat is echt wel te fris.
"Oei madammeke (Dat zei ze niet hoor, maar dat klinkt zo goed ;-), iets bij dat donkergroen zou nog lukken, maar met dat felgroen erbij, dat wordt moeilijk..." "Misschien bordeaux? (dat zei ze dus wel)" Euhm, dat zag ik niet meteen zitten. Het is dan wel kerstmis, maar om nu echt volledig op te gaan in het decor, dat vond ik er wat over. "Dan iets heel anders misschien. Een jeansjasje?" Deal!
Ik kocht ook nog een muntkleurig vestje, maar dat jeansvestje, dat maakt het wel wat vinniger.

Gisterenavond vierden we kerstavond bij mijn ouders: tijd om het kleedje aan te trekken.  Nog snel een paar foto'tjes buiten. In de regen, ik weet het, niet ideaal, maar het is moeilijk om deze te ontwijken de laatste tijd.

Het kleedje zit zalig! Maar...... ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Vooraan zit de jurk nog een beetje te los. En met dat riempje erover valt het best wel op. Ik ga het zeker wel dragen en ik laat jullie uiteraard de meest flatterende foto's zien (ah ja), maar na de vakantie ga ik er in de 8ste naailes toch nog even verder aan prutsen :-)

Edit: en ja hoor, de eerste les na de kerstvakantie werden er hier en daar nog wat aanpassingen gedaan, en nu zit het werkelijk perfect :-)

Patroon: Het Grote Naaiboek (Femma)
Stof: Lucy has a secret - Mon Depot



En dan, last but not least wil ik jullie nog een zalige kerst toewensen.
Laat je omringen met mensen die je graag ziet en geniet van deze leuke dagen.
Wij hebben de feestdagen alvast goed ingezet!

10 opmerkingen:

  1. Dat jeansvestje is ideaal! En het is echt heel geslaagd Mieke! Nog prutsen? Niet nodig jom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk met de groene panty's eronder gecombineerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je werk was het waard!!! zo'n mooie jurk!. Fijne feesten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh wauw!! dat zou ik in de winkel zo uit de rekken pakken om te passen Mieke! Supermooi! Ook voor jullie fijne feesten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou er ook niet meer aan prutsen, het is meer dan geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci voor de complimentjes dames :-) Misschien laat ik het toch maar zo, een mens kan wel bezig blijven hé. En tegen de zomer maken we het gewoon nog eens opnieuw!
    Oh ja, wie me 'live' (nog) niet kent, en het nog niet helemaal door had, ik ben nogal een twijfelaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anaïs vind het mooi!!! Dat krijg ik hier te horen en al springend!
    Dat prutsen is niet nodig. Houden zo en genieten van je kleed.
    Fijne feestdag!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen