zaterdag 4 april 2015

Een blazerke

Tijdens de naailes op woensdag hou ik wel van een uitdaging. Enkel kleding voor mezelf, dat heb ik me dit jaar voorgenomen. En een blazerke, dat stond al een tijdje op de planning.  Ik vond al snel een modelletje in de Knipmode. 

Ik begon het patroon ijverig uit te tekenen en verlengde het vestje wat. Ik zag het al voor me, keilang eraan werken, om dan vast te stellen dat het te kort is. Neenee, we maken het ineens te goei ;-) Verder paste ik niets aan, de uitdaging leek me al groot genoeg.

Ik zocht en vond een stofje bij Mon Depot... Een stevige strechtstof van Furore. Een 'chiquemadammenmerk', perfect voor dit project.  Ik twijfelde nog een beetje over de lavendelkleur, maar gooide het dan toch in mijn winkelmandje. Het patroon is voorzien om te werken met een voering, maar omdat de stof al vrij dik is liet ik de voering achterwege. De naden werden afgewerkt met de overlock en doorgestikt. 

Tijdens het naaien had ik zo mijn twijfels.  Ik had het patroon overgetekend op basis van mijn borstomtrek en wist wel dat er veel zou moeten worden ingenomen. Op zich geen probleem: mijn naaijuf kan 'afspeten' als de beste :-) Maar het was wel een hele klus. Stikken, innemen, overlocken, doorstikken, ...

Bij de kraag zakte de moed me even in de schoenen, ik kreeg ze maar niet deftig aan.  Tot ik doorhad dat ze ik ze gewoon helemaal  fout had gemaakt... Met een overschotje maakte ik een nieuwe kraag die ik wel in het vestje gepuzzeld kreeg. Oef.... Vestje ineen, kraag eraan, en dan, ... Nog steeds te groot. "Bombastisch", zo kon ik het het best omschrijven. Bijna had ik het opgegeven. Genoeg waren er genoeg supporters (live en virtueel) in de buurt en zette ik door. Een ernstige ingreep in het rugpand (de nepen werden doorgetrokken tot aan de schouder) en toen klopt het ineens wel en was het enkel kwestie van afwerken.

OK, de binnenafwerking kon beter en een kleermaker zou waarschijnlijk eens rollen met de ogen, maar ik ben er best tevreden mee en ga er morgen mee Pasen vieren.

Of ik het nog eens zou doen? Misschien wel, maar toch niet het eerste half jaar denk ik. Nu heb ik effe nood aan enkele snelklaar projectjes...
Thuis dan toch, want in de naailes doen natuurlijk verder extra ons best ;-)

 




Patroon: Knipmode maart 2013 - bijlage
Stof: Furore - Mon Depot
Knoop: Veritas
Komt deze ballustrade u bekend voor? Dat kan, want zij maakte deze foto's :-)

23 opmerkingen:

  1. Dat blazerke staat jou super! Chique madam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat blazerke staat jou super! Chique madam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, wat een vestje allemaal niet kan doen hé ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een leuk jurkje in een supermooi stofje. Ze straalt helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei Katja, ik denk dat je mis bent ;-) Maar toch leuk dat je hier komt piepen :-)

      Verwijderen
  4. nice! ik herken het, de naailes moeilijkere projecten (ben bezig met een jas voor dochterlief) en thuis de snelle. schoon schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwestie van de naaijuffen optimaal te benutten hé ;-) En een jas, das ook een hele onderneming, benieuwd naar het resultaat :-)

      Verwijderen
  5. Waw, knap hoor! De kleur staat je trouwens heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ge moogt er trots op zijn! Doorzettingsvermogen en heel mooi resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel knap, benieuwd naar uw volgende uitdaging! Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een bloesje namaken, ben zelf ook benieuwd of dat gaan lukken :-)

      Verwijderen
  8. Hij staat je heel goed en wat een doorzettingsvermogen, wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blazer! Staat je goed.

    Tina
    www.driecreatievebijtjes.Blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tof dat je hebt doorgezet want het resultaat is heel mooi.
    Een blazer is super handig tijdens deze lentedagen!

    Creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amaiii Mieke!
    Ferm hoor...!!!
    Ik zie het al, wij moeten nooit meer samen gaan shoppen!
    Jij maakt vanaf nu alles zélf...
    :-)
    Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha nee hé Marleen, als ik met jou ga shoppen heb ik ineens een nieuwe stapel, zelf gaat dat niet zo rap ze ;-) In juli terug zomersolden doen :-)

      Verwijderen
  12. Amai, als ik dat zo lees, dan had ik zelf allang de handdoek in de ring gegooid! Chapeau voor je doorzettingsvermogen! En het resultaat mag er wezen!

    BeantwoordenVerwijderen