maandag 27 april 2015

Haaien, walvissen en ook kersjes

Enkele weken geleden liet ik me een beetje gaan. Hoe kan het ook anders wanneer een van je beste vriendinnen een schattig boeleke op de wereld zet :-).
Ik gebruikte een hele lading stofjes van Baba, gekocht bij Mon Depot, alweer, sorry voor mijn gebrek aan originaliteit.

Ik maakte eerder al enkele kruippakje met knoopjes onderaan. Maar een kruippakje met knoopjes vooraan, dat is met kleine baby's toch veel handiger. Ik heb lang getwijfeld of ik me eraan zou wagen, al die boordjes, ik zag er eerlijk gezegd (keihard) wat tegenop. Maar grenzen zijn er om te verleggen en dus ging ik aan de slag met een ottobre patroon (Ottobre 6/2013, 'Indian Elephant', maatje 50).
Mijn eerste poging was geen al te groot succes. Al die lagen boordstof op elkaar, dat werd echt veel te dik, en het was werkelijk geen zicht... Ik prulde alles weer los en gebruikte daarna de haaienstof zelf. Véééél beter.  De boordjes aan de pijpen maakte ik ook volledig dicht: zo spaarde ik 4 hoekjes uit en is het veel netter afgewerkt.
Maar dan de halslijn. Ik weet nog steeds niet of ik zelf iets fout deed, of dat het patroon gewoon zo valt, maar een halsomtrek van 41 cm is echt veel te breed voor een pasgeboren baby. Ik voegde daarom extra flapjes toe onder het halsbiesje. Nog niet perfect, meer pakken beter.

Maar zoals bij een bevalling is het enkel het resultaat dat telt. Is hij niet om op te eten in zijn haaienoutfit?


Voor binnen enkele maanden, wanneer de lieve schat al een beetje groter is, maakte ik een vestje met walvisjes. Een chiné grijze zomerjogging die ik lang geleden al eens kocht in Kapellen, deed dienst als voering.
Het patroon komt uit Ottobre (4/2013), 'Sweetheart'. Ik maakte een 62.


Ook de kersverse zus mocht in de watten gelegd worden. Een Urban Hoodie van Heidi&Finn past wel bij de sportieve meid. En het kersenstofje (interlock) leende zich daar zo goed toe!  Als voering gebruikte ik een rode tricot van Strass. De rode boord was van 'de moetes'. Het was immers al een hele klus om de andere patroondelen voor een 4-jarige uit een halve meter stof te halen . Gelukkig was de stof 180 cm breed :-)



Zo'n stapeltje kle(e)(u)rtjes, ik ben er helemaal weg van...



Oh ja, niet vergeten om deel te nemen aan mijn give-away hé, je kan nog tot donderdag meedoen :-)

24 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige collectie heb jij daar genaaid!!! Supermooi!
    Iedere kersverse mama springt onmiddellijk een gat in de lucht met zo'n mooi cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als nu maar niet al die mama's een hele collectie verwachten ;-)

      Verwijderen
  2. Wat een olijk trio. Ik vind dat toch echte toppertjes die stofjes van Baba. Die boordjes, daar zou ik dus ook keihard tegen op zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die boorjdjes, ik weet ook niet of ik er meteen terug aan zou beginnen. Zeker nu ik net hoorde van een vriendin dat die kiind jumpsuits ook vlotjes aan en uit gaan....

      Verwijderen
  3. SUPER mooi! Die stofjes van Baba zijn keer op keer een hit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd, zaaaalige stofjes :-) Heb er gelukkig nog eentje in de kast liggen ;-)

      Verwijderen
  4. Ik kocht de bootjes, de walvissen en de kersjes, zo mooi allemaal... En nu heb ik spijt dat ik de haaien niet kocht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een lucky Me. Ik bestelde, maar het was al uitverkocht :( :(
    Heel erg mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, das jammer, je moet er daar idd snel bij zijn... Ik las wel dat mondepot het laatste stukje walvissenstof gaat weggeven via de facebookpagina, dus wie weet....

      Verwijderen
  6. Amai Mieke, jammer dat ik uit de boelekes ben of ik bestelde ook een stapeltje!! Prachtig deadline ;) werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuke stofjes en je maakte er net de juiste dingen mee. Dat jasje ga ik ook eens opzoeken in die ottobre :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat jasje is een echte aanrader! Was mijn alternatief voor het zo-geknipt jasje

      Verwijderen
    2. Ben benieuwd naar het waarom van het alternatief? Vanwege de tricot? Of de maat?

      Verwijderen
    3. Gewoon omwille van de maat :-) Deze stofjes vind ik eerder zomers, en met een 68 zou ik meer herfst/winter uitkomen.

      Verwijderen
  8. Zoveel zelfmaakmoois bij elkaar ! Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie collectie! In mooie stofjes! Heb zelf de kersentricot ook. Nu nog de schaar erin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Machtig mooi! Die zullen wel heel blij geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig ! Die stofjes zijn echt heel mooi en past helemaal bij je collectie ^^

    BeantwoordenVerwijderen