zondag 24 mei 2015

Operatie korte broek

"Trek u broek eens op Seppe!" "Kom, nog rap even de elastiekjes strakker maken" "Seppe, heb jij zo de hele middag op school rondgelopen?"

Ook zo'n smalle zoon of dochter in huis?
Per seizoen vind ik gemiddeld 1 broek voor Seppe die niet hopeloos afzakt. Maar met 1 broek per seizoen kom je natuurlijk niet zo ver (en moet je veel te vaak wassen...).

Het was dan ook met de intentie om broeken te maken dat ik een paar jaar geleden een nieuwe naaimachine heb gekocht. Maar ik moet zeggen dat het me nog steeds niet gelukt is om het zelf beter te doen. Ik deed een aantal verdienstelijke pogingen. Zowel met deze broek uit stof voor durf het zelvers 2 als met deze Cisse van Zonen09 leek het goed te komen. Maar ook deze exemplaren begonnen na een uurtje te dragen al af te zakken... Iemand tips om kinderbroeken op maat te tekenen, laat maar komen :-)

Deze week ondernam ik een nieuwe poging: een bermuda uit Ottobre (zomer 2013). Vermits de maten uit dit boekje nogal breed uitvallen, maakte ik een 104 voor Seppe die woensdag 6 jaar wordt. Ik verlengde de broek met 4 cm, verdeeld over de verschillende stukken van het voorpand.

Het stofje is een lichte jeans van Strass. Ik ben niet helemaal fan van de kleur maar als eerste short van het seizoen kan het er zeker mee door!

Echt poseren zat er vandaag niet in. Ik ondernam wel een poging, maar ach, we vierden het kind zijn verjaardag, dus het was niet de moment om te overdrijven en omkoperij, daarvoor waren er iets te veel getuigen aanwezig. Maar tijdens het voetballen stond ik met mijn fototoestel klaar :-)

Hij kan ermee lopen....


koppen....


show verkopen....


stoeien met de broer...


tussendoor even stilstaan...


en dan snel terug rondkruipen in het gras...


En het beste van al? Zijn nieuwe broek zakt niet af :-) (maar ziet ondertussen wel groen...)

20 opmerkingen:

  1. Mooi en bovendien gemakkelijk dan! Super! Keileuke actiefoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u, gewoon héél veel nemen, en dan zit er meestal wel iets bruikbaars tussen ;-)

      Verwijderen
  2. Dat heb je goed gedaan. Hier een brede zoon en een smalleke. De broeken kunnen hier niet doorgegeven worden. Dat smalleke is heel goed gesteld met de zone o9 jocob en cisse met knopenelastiek. En die zakken niet af bij hem. Ik heb eerder het probleem voor de oudste, alla broeken zijn te smal op de taille. en daar moet ik patroontjes voor aanpassen. Want winkelmaat te groot kopen dan zijn de verhoudingen op de benen niet goed meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt erop dat je je patroon gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het ook :-) Nog wat aanpassingen hier en daar, en dan op naar nummer 2 :-)

      Verwijderen
  4. Die is mooi! Die details! Eens kijken of ik die Ottobre hier ook heb liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen! Ja, die details, wel een gepruts, de hele tijd naalden vervangen... Maar als het ook andere mama's opvalt is het zeker de moeite geweest :-)

      Verwijderen
  5. Ohh! Hier net hetzelfde verhaal! Ik moet alle broeken innemen die ik zelf maak...! Om dan na een maand of 2 te kort te zijn geworden! (of te eindigen met gaten op de knieën!) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaten in de knieën, dat valt hier gelukkig nogal mee, raar eigenlijk hé :-)

      Verwijderen
  6. Oh Mieke, super coole broek! Heel leuk met die details! Echt Seppe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci mieke, op de kapstok vond ik het maar niks, zo'n rechte broek, maar het gaat hem inderdaad wel af :-)

      Verwijderen
  7. hier ook een hele smalle. het is wreed, hij en zijn broer die twee jaar jonger is dragen gewoon dezelfde maat, die van de jongste ;) dus bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan :-) Smalle jongensmama's zijn er om mekaar te helpen ;-)

      Verwijderen
  8. Waw, stoere short met mooie details! Ik vind de kleur toch heel goed meevallen, past mooi bij zijn hemdje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u Tam Tam! Ik had eerst zoiets van 'te blauw blauw', maar als het bij het hemdje past is het dubbel en dik in orde :-)

      Verwijderen
  9. O wat herkenbaar! Ik versmal broekpatronen door in de breedte maat 104 of 110 te nemen en dan in de lengte 134... Als ik alleen bij de pijpen onderaan verleng, zit de taille van een broek veel te laag. En met heupen smaller dan buik zakt alles af, maar de zonen09 broeken nog het minst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heupen smaller dan buik, das de nagel op de kop!

      Verwijderen
  10. Dan blijkbaar toch succes in de zoektocht naar het perfecte broekpatroon! En voor de winter gewoon verlengen?

    BeantwoordenVerwijderen