dinsdag 18 augustus 2015

Brooke, Rosie and m(i)e

We moeten er geen doekjes om winden: moeder natuur voorzag me van een boezem die net iets groter uitvalt dan mijn andere maten. Toch goed, hoor ik velen onder u denken. Op zich geen probleem, maar als je kleedjes of vestjes wil kopen of maken is het niet echt handig...

'In de boekskes' wordt voor bovenstukken of kleedjes meestal aangeraden om te vertrekken van de borstomtrek. Meestal volg ik die raad braafjes op met als gevolg dat de eerste pasbeurt meestal een frustrerende aangelegenheid is wegens kilometers te groot en niet bepaald flatterend. Vooral op mijn rug moest ik steeds super veel innemen. Ik had al wel gehoord van een FBA (full bust adjustment) maar was er nog nooit zelf aan begonnen. Voor de naaileken die meelezen maar me goed kennen: geen paniek! Het gaat hier over het aanpassen van het patroon, in het vlees gaan we niet knippen ;-)

En toen viel mijn oog op Brooke... Neen, niet die dame uit 'Mooi en meedogenloos', een patroon van het Nederlandse 'Rosie and me'. Ik las ergens dat er in de werkbeschrijving van dit patroon heel helder wordt uitgelegd hoe je het patroon kan aanpassen aan je eigen maten. Dat moest ik hebben! Ik heb af en toe een duwtje nodig, dan hadden jullie natuurlijk al wel door :-) 

Ik kocht het patroon bij Bellelien en was heel blij om in de eerste alinea dit te lezen: 
"Zowel patronen als confectie kleding worden gemaakt voor een 'gemiddeld persoon'. De kans is groot dat jij niet (ik in ieder geval niet) daadwerkelijk dezelfde maten en verhoudingen hebt als deze 'gemiddelde persoon'. Gelukkig is daar een oplossing voor: het patroon eerst aanpassen naar jouw unieke lichaamsvorm"

Voilà, het patroon aanpassen aan mijn unieke lichaamsvorm: aan de slag!

De lintmeter zou voor zich spreken. Ten minste, dat dacht ik. Na het meten (bandhoogte en onderborst) viel ik nog steeds tussen 2 maten in... En vermits het patroon ontworpen werd voor een B-cup was ik helemaal in de war.  Ik was geneigd om voor de grootste maat te gaan, maar was die cupaanpassing dan nog nodig? 
Een mailtje naar de ontwerpster bracht raad. De beste pasvorm zou ik bereiken door de kleinste maat te nemen (hoera!), de cupmaat te vergroten, en het patroon op een aantal punten te verbreden. Bij de grootste maat zou het vooraan nog steeds spannen en achteraan te los zijn.  Esther gaf me gedetailleerde instructies en ik kon aan de slag.

Op het patroon werden hulplijnen getekend, duidelijker kan haast niet. 
Ik koos voor de turquoise piqué van Lucy Has a Secret die ik deze winter kocht bij Mon Depot 

En die Esther, die had helemaal gelijk! 
Eigen lof stinkt zeggen ze, maar zodra ik het kleedje paste wist ik dat het goed zat. Een kleine aanpassing in de armsgaten en mijn kleedje was klaar!


Het patroon werd wel een beetje 'gestript': het striklint liet ik achterwege en ook de knopen liet ik vallen.


 Vooral de rug vind ik heel erg leuk.


Ik werkte de hals en de armsgaten af met een fantasie biaislint van ''t Vingerhoedje' in Westmalle. De blinde rits kocht ik bij 'Handwerken Lea' in Sint-Lenaerts. Ik ben een echte fan van lokale fourniturenwinkels, altijd zo gezellig!
 Valt het op dat ik een leuke fotografe kon strikken ? 


Patroon: Brooke - Rosie&me (gekocht bij Bellelien)
Stof: Piqué Lucy Has a secret (Mon Depot)
In de tutorial komt ook het aanpassen van de bandhoogte en de heupwaarde aan bod. Ronde heupen vs ronde billen, voor mij was het niet echt aan de orde, maar ik vermoed dat ook peren er zeker hun voordeel uit kunnen halen. 

Moet ik er nog bij vertellen dat ik bij deze een megagrote fan ben van dit patroon? 
Zou ik er nog zo eentje maken in een andere stof? De zomer loopt wel stilletjes op zijn einde, maar volgend jaar zal het ook nog wel passen zeker :-)


31 opmerkingen:

  1. Prachtig!
    Ik heb dat stofje ook nog ergens 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor! En leuk om te horen dat het zo lukt om het patroon makkelijk aan te passen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zo hard fan van dit kleedje! Mss moest ik als peer-zijnde me er dan ook eens aan wagen. en euh, leuken hof joh ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, diejen hof, om jaloers op te worden hé Mieke :-)

      Verwijderen
  4. Echt een leuk kleedje en je staat er geweldig mee. Dat patroon wil ik ook wel eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel sjiek mieke ...daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Ja, dat vind ik zelf nu ook het leukste aan het patroon :-)

      Verwijderen
  7. Oh mieke zo leuk gedaan! Je straalt helemaal :) een heel tof blogbericht zelf. I love it! De brooke ligt hier ook nog en als ik hem bij u zie, moet ik er echt eens werk van maken :) top!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi mieke! Heb hem direct gepind se :) die ga ik (ooit) ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, Mieke, die jurk zit écht als gegoten! Perfecte kleur voor jou ook! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Past perfect en mooie kleur van stof! Staat je goed!
    Blijkbaar lukt iedereen het goed om aanpassingen te doen want dat houdt mij een beetje tegen om er aan te beginnen. Misschien moet ik er mij toch ook eens aan wagen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen Kathleen! Ben die schone stofjes van jou kan dat niet missen

      Verwijderen
  11. Amai ge staat er supergoe mee!! Knap kleed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schoon schoon, het staat je super. Ik zou er zeker nog eentje maken in een andere stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goe gedaan Mie! Amai, het past perfect! Heel schoon kleed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Reacties
    1. Dank u Sara :-) Naailes-sara? Of collega-sara? Niet dat we nieuwsgierig zijn of zo :-)

      Verwijderen
  15. Heel mooi, het zit je als gegoten! Dit patroon wordt toegevoegd aan mijn wishlist!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben ook de trotse bezitter van een Brooke ;). Ik vind het een zalige jurk - en ja, peren komen er dus ook weg mee - en vind de uitleg van het patroon ongelooflijk goed. Want hoewel dat hier bustegewijs geen vette is, zijn er een aantal andere maten die ervoor zorgen dat ik niet zo gemiddeld ben. Knap! En herhalen, graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi! Dat patroon stond hier al op de wensenlijst, en bij het zien van jouw versie vind ik dat ik er toch maar eens werk van moet gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. amai, past jou perfect!
    Heel knap en die rug vind ik ook zalig

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Volgens mij hebt gij uw patroon voor de komende jaren gevonden! Gewoon telkens wat kleine aanpassingen en steeds een ander kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou wel eens kunnen. Een basispatroon komt altijd van pas :-)

      Verwijderen
  20. Prachtig! Een patroontje die ik maar gauw op mijn lijstje zal zwieren :) dat kleurtje was helaas al uitverkocht maar heb er wel nog in andere kleuren... Hmmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de blauwe stof ook nog liggen :-) Toppertjes, die stoffen van Mon Depot.

      Verwijderen
  21. ik heb je genomineerd voor de liebster award check mijn blog: justdelphine.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Knap ! Ik denk dat dit patroon wel eens mijn verjaardagsjurk kan worden !

    BeantwoordenVerwijderen