maandag 3 augustus 2015

Dorothy day tripper

Voor alles is er een eerste keer. Wel, vorige week maakte voor het eerst een tas. En niet zomaar een tas, één met de ronkende naam 'dorothy day tripper'.

Eigenlijk zou ik deze al in december maken. Ik had me ingeschreven voor een workshop van de tassenkampioene der bloggers (Jace did it!) bij Pieke Wieke. Een soort van eindejaarcadeautje voor mezelf zeg maar. Een goeie week ervoor botste ik met mijn hoofd nogal hard tegen een kastje aan (lees: keihard, een kleine hersenschudding...) waardoor ik moest afhaken. De patroondelen waren al wel netjes geknipt en verstevigd. Het pikte wel een beetje toen na de workshop overal supermooie versies opdoken. Maar er alleen aan beginnen, dat zag ik niet meteen goedkomen.

Tot ik enkele weken geleden een spreekwoordelijke sjot onder mijn gat kreeg... Of ik geen zin had om een strandtas te maken? Met dezelfde toffe madammen en net op de eerste dag van mijn verlof? Euhm, ja natuurlijk :-) Maar kom, dan moest ik van mezelf toch echt wel eerst die dorothy day tripper in elkaar flansen.

Op mijn eentje dus... Oh jee.... Maar met de handleiding ernaast en 'Mijn tas' als hulpmiddel moest het maar lukken. Omdat ik wou werken met een zichtbare rits was het vooral de werkbeschrijving van de 'Ida' uit 'Mijn tas' die goed van pas kwam.
En ik moet zeggen dat het eigenlijk best meeviel. De combinatie van het nepleer, de paspel en decovil light was pittig, maar niet onoverkomelijk.

Toen de tas ineen zat zag ik dat ik te weinig markeerpunten had gebruikt om de voor-en achterdelen vast te stikken aan de zijkanten en de bodem. De tas had nogal een vreemde vorm. Schots en scheef eigenlijk... Tijdens een lange autorit tornde ik de hele tas los. Wil je dit ook eens proberen: kijk op tijd omhoog, want je wordt er gewoon wagenziek van... Maar blij dat ik was dat ik moest lostornen, dat kan je niet geloven. Ik kwam hierbij immers niet één, of twee, maar 4 kopspelden tegen. Vol goede moed en blij dat ik die scherpe punten had onderschept ondernam ik een tweede poging.

En ja, missie volbracht: mijn eerste echte (toilettassen tellen we niet mee...) tas is een feit.
En tis een schoontje geworden :-)


Mooie stofjes, vinden jullie ook niet? De 'straw daisy' van Michael Miller is echt hier echt geknipt voor, en het blokjesstofje van Windham Fabrics ... ja, daar ben ik ook fan van. Als voering koos ik 'Bella', ook ontworpen door Lotta Jansdotter voor Windham Fabrics.

Binnenzakjes maakte ik niet maar ik voorzag wel een hangertje voor mijn fietssleuteltje. Voor de perfectionnisten onder jullie: je plaatst de sleutelhanger best aan de kant van de rits waar het trekkertje zit als de rits toe is. Ik had daar geen erg in waardoor ik de tas volledig moet opendoen alvorens het musketonnetje te kunnen gebruikten. Het is maar een detail, maar kom, we geven met even mee ;-)




En zo trok ik vrijdag naar de workshop met een nieuwe tas. Dank u mama, voor de koffie vooraf en de foto in de voortuin :-)


De tas werd door met de nodig Oh's en Ah's onthaald, door de experten An en Lieve goedgekeurd (oef), en mocht plaatsnemen voor de 'Pieke Wieke Wall'.
Patroon: Dorothy Day Tripper
Stoffen: Michael Miller en Windham fabrics bij Pieke Wieke, kunstleer Bellelien
Fournituren: tassenband Pieke Wieke, blokrits Veritas
En het resultaat van de workshop? Dat komt er één dezer dagen ook aan :-)

22 opmerkingen:

  1. De gekozen stoffen zijn inderdaad geknipt voor een tas. Mooi, mooi, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héél erg mooie stoffenkeuze, echt een prachtexemplaar waar je super trots op mag zijn!
    Gr
    An

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjiek joh. Uw eerste en dan direct DE dorithy daytripper. Dat kan al tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knap gedaan! Als ik zo'n mooie zelfgemaakte tassen zie krijg ik ook altijd goesting om zelf toch ook nog eens een tas in elkaar te steken :)

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u Tamara! Ik keek ook altijd mijn ogen uit bij anderen, maar je ziet, leuke stofjes uitkiezen en eraan beginnen is de boodschap :-)

      Verwijderen
  5. Een 'schoontje' zegt ze dan. Als dat geen understatement is!!
    Ik vond en vind ze nog steeds prachtig, je mag er terecht trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Boink erop voor die stoffencombinatie!
    Ge moogt gerust zijn, dat het een schoontje is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige tas(sen). En twee op één week tijd, das nu eens echt jezelf verwennen hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooie tas,leuke stoffencombinaties,eentje om er mee op uit te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, straf hoor dat je die zonder workshop maakte. Super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 'mijn tas' erbij hé, anders was het andere koek geweest....

      Verwijderen
  10. Waw heel mooi! ik heb die ook al gemaakt en het is bij die tas gebleven :-) Ik heb er nogal op gezweet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel een geprul hé, zo aan die hoeken. Het zal wel niet voor niets zijn dat ze deze hebben afgerond ;-)

      Verwijderen
  11. Twee tassen op een week?! Dat zijn er meer dan ik in mijn naaiend leven al fabriceerde! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allé hup Eva, rap aan je tweede tas beginnen dan :-)

      Verwijderen
  12. Ze is heel mooi!!! super leuke stof die perfect bij de tas past! goed gedaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zei het vrijdag al. Een super schoon tas, je hebt die stofjes perfect laten uitkomen. En dat je ze helemaal op je zelf hebt gemaakt, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, bloos bloos :-) Ik heb hem al de hele week gebruikt en die is ook nog eens superhandig!

      Verwijderen
  14. Proficiat voor je doorzettingsvermogen (maken, lostornen, opnieuw maken...), het resultaat mag er zeker zijn. Een hele mooie tas!

    BeantwoordenVerwijderen