woensdag 9 september 2015

Babybasics

"Mieke, jij maakt zo'n leuke dingen. Zou je voor ons baby'tje ook wat spulletjes willen maken?"
Zo'n vragen strelen mijn ego natuurlijk. Maar naaien voor anderen, daar ik hou me er meestal ver van weg. Het geeft me te veel stress. "Zullen ze het wel mooi vinden?" "Is mijn afwerking wel goed genoeg?" "Geraakt het wel op tijd af?" Maar ja, deze dame vroeg het me zo lief, dus kom, voor haar maakte ik een uitzondering...

We trokken in mei samen naar Simsalabim, een gezellige stoffenmarkt in Essen, om stofjes uit te zoeken.  Het was wel een uitdaging want het leuke koppel wist immers niet of er een jongetje of een meisje in aantocht was. Maar er was meer dan genoeg keuze en met veel enthousiasme kochten we een lading stofjes. Het toekomstige moedertje genoot net als ik van het uitzoeken van de stofjes, benieuwd wanneer de naaimachine ook daar haar intrede zal doen :-)  Thuisgekomen shopte ik online verder voor bijpassende stofjes, paspel en boordstof en kon ik aan de slag.

Op het einde van de zomervakantie was het dan eindelijk zo ver. Alle stofjes waren verwerkt en het baby'tje zat nog mooi op zijn plaats in de buik (1 dag voor de uitgerekende datum...). Hoog tijd dus om het pakketje te 'overhandigen' en vast te leggen voor dit virtuele archief.

Enkele dagen later werd ze geboren, een kleine, maar oh zo mooie meid.
Deze foto deed me helemaal smelten. Gewikkeld in het dekentje dat ik voor haar maakte, je kan niet anders dan er gelukkig van worden. Welkom, lieve schat!


Het eerst stofje waar ik mijn schaar in zette is ook echt mijn favoriet: een heel zachte katoen van Echino.  Gecombineerd met witte borg werd het een streelzacht dekentje. Voor in de maxicosi, in buggy, of om gewoon mee te knuffelen.



We zochten ook enkele tricots uit om kruippakje mee te maken. Die komen steeds van pas en zijn van nature unisex. Zoals steeds gebruikt ik het patroon van Kiind. Ook hier werd Marleens tutorial om het pakje te voorzien van een 'ei' bovengehaald zodat de pakjes bij het dragen nog comfortabeler zijn.

Wat hou ik toch van de tricots van Birch (pinguins) en Nosh (olifantjes)! Die zijn iets dikker dan de meeste andere tricots en zoooo zacht...




We kozen ook nog een grappige stof van Lillestof uit: een grijze tricot met insecten op. Hiermee maakte ik voor het eerst de babylegging van Emma&mona, en een longsleeve (patroon droomfabriek). Zo kan ze het nog combineren met een effen t-shirtje of broekje. Kent er iemand trouwens een goed patroon voor een shirt met enveloppenhals? Dit shirtje valt nogal breed open vind ik.


Het laatste projectje liet ik jullie al zien 'op model'. De naam of ontwerper ontsnapt me, maar ik denk dat we het bij Ella&Basiel vonden. Ik combineerde het met rode sherpa fleece (Juffertje Uil). Deze stof bestaat voor 90% uit katoen, wat het uiterst geschikt maakt voor baby'tjes. Een groene paspel maakt het dekentje helemaal af.


Het was de eerste keer dat ik dekentjes maakte maar ik denk dat er nog gaan volgen. Helemaal niet moeilijk maar met de juiste stofjes geeft het wel een mooi effect vind ik.

En nog even een berichtje aan Wenke: bedankt dat ik je poppenwagen mocht lenen. En meisje, nooit wegdoen hoor, zo mooi.....

23 opmerkingen:

  1. Wat een leuke set kleding zo.
    Voor de envelophals kun je toch het patroon van Kiind aanhouden met de lengte van de Droomfabriek? Zo maak je van twee patronen één eindresultaat!
    Groetjes!
    Sewingfenna.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das waar, waarom moeilijker maken als het zo ook kan :-)

      Verwijderen
  2. Superleuk! Die stofjes zijn echt te gek!
    Ik gebruik gewoon het patroon van kiind en daar knip ik de beentjes af. De hals van het voorpand verlaag ik vaak iets, zodat het mooier zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip van de hals, die valt idd wat raar.

      Verwijderen
  3. Toffe spullen heb je gemaakt.Ik heb 1 keer zo'n kruippakje gemaakt maar nooit meer,dat viel me helemaal niet mee,het ligt al in de vuilbak eer er kamsnaps aan stonden ;-) maar die van jou zijn top!Legging van Emma en Mona is patroon al overgetekend,nu nog stofje kopen en we kunnen aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci :-) Ik sukkelde de eerste keer ook met het kruippakje, maar na het vierde begint het wel te lukken

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Dank u :-) Das leuk hé, stofjes kiezen, zoeken bij nog andere stofjes, wat wikken en wegen... Een hobby op zich

      Verwijderen
  5. Mooi! Vooral dat laatste dekentje vind ik echt om bij te smelten zo mooi.
    Voor een babyshirtje gebruikte ik al eens dit patroon: http://nl.dawanda.com/product/28973669-ebook-babyshirt-56-92-lang--und-kurzarm, ik vond dat dat wel mooi viel aan de hals. En ik denk dat de nieuwe Billie van Zonen09 ook heel mooi is, alhoewel ik hem nog niet heb kunnen testen - ik wacht vol spanning op het patroon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de complimentjes en voor je tip! En de billie begint ook vanaf 80, dus dat kan ook wel iets worden :-)

      Verwijderen
  6. Oh! ♥
    Een mens zou daarvoor alleen al babykriebels krijgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knikkende knieën krijg ik bij zulke vragen mr h streelt idd je ego! Prachtige setjes DUS er komen er nog a je deur kloppen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Smelt smelt! Stuk voor stuk chique gerief!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u Mieke :-) Het was een hele klus, maar als je dan alles samen ziet kan je alleen maar content zijn :-)

      Verwijderen
  9. Prachtige stukken, ik vind naaien voor anderen heerlijk, maar goed dat ze mee gaan stofjes kiezen zijn, dat is altijd een moeilijke kwestie he, aangezien smaken zo hard verschillen...
    Goed gedaan, tante Mieke ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u davina! Nog geen tante hoor... Of toch, een achtertante, bestaat dat ook?

      Verwijderen
    2. ja hoor; net zoal voor-nichtjes en achter-dochters (volgens ons poppemie)
      groetjes
      Noortje
      ps: ze glunderde nogal toen ze haar poppenwagen zag pronken op de prachtige foto's

      Verwijderen
  10. Oh allemaal zo mooi en schattig!
    Je doet dat goed zo naaien voor een ander ;-)

    BeantwoordenVerwijderen