zaterdag 26 september 2015

Mix n match - black n white

Zelf een boekentas maken? Niet voor mij. Dat koop je toch gewoon in de winkel ?!
Tot zij in augustus haar mix n match boekentassenpatroon lanceerde...
Seppe was al voorzien van een nieuwe tas: zo'n blauwe met een aapje :-) Maar Lander, die kon er nog wel eentje gebruiken.
Niet tegen 1 september, dat ging ik mezelf niet aandoen. In de loop van september, dat leek me een haalbare kaart.

Enter de zoektocht naar stoffen en fournituren, online, uiteraard. Ik schuimde mijn favoriete webshops af, op zoek naar een geschikte canvas. Ik zocht, en zocht, en zocht, maar vond niet meteen iets naar mijn zin. Hersenspinsels als 'gaat dat niet meteen vuil worden?' en 'waterdicht product, gaat dat wel voldoende zijn als het begint te regenen?' hielpen daar uiteraard niet bij.

En als ik nu eens een katoentje zou lamineren? Dat blijft langer mooi, is het minder fragiel en je hebt véél meer keuze... Of regenjassenstof? Dat kan per definitie tegen de regen en ziet er ook zo 'echt' uit? Het strookt niet meteen met het stofadvies van het patroon, maar ik besloot het erop te wagen.

Bij Pieke Wieke kocht ik een katoentje met zebra's van Michael Miller. Een zebra-tas zou het worden!
De regenjassenstof scoorde ik bij Kleurenmix. 'Rainfall Lissabon' heet het. Zwart voor de buitenkant, turquoise voor de binnenkant.

Een personal shopper was handig geweest voor de fournituren... Kleurenmix, fournituren.nl en chellebel leverden elk hun onderdelen (lang leve het delen van de verzendkosten....): zebraritsen, reflecterende paspel, pootjes, slotje, ....Gaandeweg werd ik ook nog gedepanneerd door Labelly, de webshop om de hoek. Want zelfs zwart en wit naaigaren geraken wel eens midden in een project op :-).

Het puzzelen, knippen en verstevigen van de verschillende patroondelen is niet van de poes. Een hele klus. Het lamineren van de stof deed ik trouwens met Heatnbond van Janco. Eigenlijk ging dat best vlot.
Maar die regenjassenstof... Laat ik me beperken tot 1 zinnetje: pas op want decovil en nylon zijn geen beste vrienden, snij je stof met een rolmes en let bij het stikken op voor rafelende tot scheurende onderdelen...

Gelukkig maakt de handleiding van Mind the Whale veel goed. Het stikken zelf ging heel vlot. Veel werk, dat ga ik niet ontkennen, maar de instructies zijn echt heel duidelijk. Ik had verwacht mijn hulplijn elke 3 stappen te moeten inschakelen, maar dat viel nog goed mee :-).

Gaandeweg werd ik meer en meer fan van 'mijn' zebra-boekentas... Ik ken haar zwakke punten, 'risicozones', waarvan ik hoop dat ze me zullen verbazen en alles mooi op zijn plaats zullen houden, maar vind ze vooral heel mooi :-)

Lander, die is er helemaal zot van! Eerst moest ik hem wat overtuigen van de zebra's, maar zodra de voorklep klaar was en in de living lag te blinken kreeg ik elke avond bij het slapen gaan dezelfde vraag te horen 'Ga je vanavond aan mijn boekentas werken mama?'
Dan smelt je toch gewoon.....









Patroon: mix n match mini - Mint the whale
Stoffen: zebra Michael Miller - ¨Pieke Wieke', jassenstof 'Rainfall Lissabon' - Kleurenmix
Fournituren: Kleurenmix, chellebel, fournituren.nl, Labelly, de naaiboetiek

34 opmerkingen:

  1. Heel mooi. Daar gaat hij veel plezier aan beleven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben fan maar dat wist je al he :-) Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi... chapeau dat je zo'n klus aandurft

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw,mooie combinatie heb je genomen en ik doe je het niet na,een boekentas maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super, seg! Deze is veel mooier dan die met dat aapje aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, dat ziet er echt zo "echt" uit! Het mag dan een gevecht geweest zijn, tussen jou en de regenjasstof, maar het resultaat is Knap (met hoofdletter)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De boekentas is een pareltje geworden! Applaus voor uw volharding!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai dat is een héél mooie boekentas! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waw! Heel mooi! Zo mooi verkopen ze ze niet in de winkel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is echt supermooi; helemaal fan van de stoffencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eentje voor in de winkelrekken, zou overigens heel snel uitverkocht zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, prachtig gedaan! En een goed plan, die regenjassenstof, zelfs al heeft die jou wat meer zenuwen bezorgd… Als je dat lachje ziet, dan is het toch gewoon helemaal perfect?!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie boekentas, hier zal ik mij niet aan wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt prachtig! En vooral een super idee om de witte stof te lamineren, ideaal! Ik wacht nog een jaartje, dan maak ik waarschijnlijk het grote exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. coole schooltas! prachtige combinatie,i love zebra's,ze zijn stoer! hoop ooit ook een schooltas voor mijn kapoen zelf te kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waaaw, superknap gedaan! Fantastisch met die zebra's en die ritsjes!!

    BeantwoordenVerwijderen