woensdag 2 september 2015

Over zachte cactussen en een spannende dag

Maandagavond stonden er zachte cactussen op het programma, letterlijk dan.
Een zachte tricot van Halsoverkop met cactussen dat ik hier kocht werd vakkundig verknipt en geassembleerd tot een Charlie van Zonen09.

Hoewel, vakkundig is misschien niet de meeste gepaste term...

Ik zette enkele weken geleden al de schaar in deze stof. Traditiegetrouw kan ik de avond voor we op vakantie vertrekken niet slapen. Vervelend. De uren zien wegtikken op je wekker om dan midden in de nacht toch maar op te staan... Wat stof knippen, dat zou me wel afleiden dacht ik. Ik rommelde wat in mijn Zonen09 patronen en ging met het charlie patroon aan de slag. Na 20 minuten hield ik het voor bekeken, de cactusstof was geknipt, de rest was voor later. 

Maandagavond werd ik opnieuw wat onrustig.  Eigenlijk was ik een beetje nerveus voor de start van het nieuwe schooljaar. Ik zocht en vond opnieuw wat afleiding in mijn favoriete bezigheid.  Het zou toch leuk zijn om Seppe de lagere school te laten starten in een zelfgemaakte t-shirt... Om 21u vloog ik erin! De boekentassen stonden klaar, de eerste aflevering van mijn favoriete soap was gepasseerd, ik kon starten.

Maar welke maat had ik nu ook weer uitgeknipt? 116 of 122? Ik wist het niet meer... Ik knipte het patroon al in verschillende malen uit en had het blijkbaar niet zo netjes opgeborgen. Ik gebruikte de buitenstof daarom als patroon en knipt de voering uit een witte tricot. Voor de kraag selecteerde ik een petrolkleurige tricot die ik een tijdje geleden al kocht om met de tricot van Halsoverkop te combineren. Ik legde wat patroondelen op de geknipte stof, en concludeerde daaruit dat het een 116 moest geweest zijn en knipte die maat van kraag uit.

De handleiding is perfect, maar ik was te snel, keek niet naar de handleiding en knipt het voorpand teveel rechts van het midden in... Veel tijd om te vloeken had ik niet meer, dus sneed ik een smalle spie uit de stof weg om de t-shirt toch in het midden te laten open vallen. 
De kraag, ahummm, die paste ook niet 100%. Ik denk dat ik toch een 122 had genomen... Maar ik kreeg ze er wel aan en bij het dragen valt het niet echt op. 

Toen de shirt klaar was begon ik terug te twijfelen. De witte de voering, dat was toch niet mijn beste ingeving ooit.  Om het wit wat te breken zette ik de flappen met groene kamsnaps vast. De Charlie krijgt zo wat 'Lotta-allures', maar dan zien enkel de naaisters onder ons ;-)
De mouwen moet ik volgende keer ook wat nauwkeuriger knippen, want die poffen een beetje. Haast en spoed....
Maar kom, enkele uren later was mijn 'shirt voor de nieuwe school' toch nog klaar en 's morgens bleek het goed te passen.  


Seppe wordt al wat kieskeuriger maar deze Charlie vind hij prima. Eigenlijk heeft hij al alle Charlies die ik voor hem maakte graag gedragen.  Het model gaat hem goed af vind ik. 
Sportief maar toch netjes, het blijft voor mij de perfecte combinatie voor mijn jongens... 

Veel foto's krijgen jullie vandaag niet te zien. Seppe en ik waren niet echt in vorm. Ik denk dat ik deze winter maar eens een cursus fotografie ga volgen. Iemand tips?


Tricot: Halsoverkop (t Stofuiltje), witte tricot Juffertje Uil, petrol tricot Cas&Nina
Patroon: Charlie - Zonen09 
En die eerste schooldag zelf?

Die was best wel spannend. 
Seppe en ik waren wat overdonderd op de nieuwe school. Gekende gezichten, dat wel, maar geen kleuters in de buurt, allemaal grote boekentassen, toch een grote stap... 
Gelukkig babbelde ik samen met andere mama's de spanning wat weg. 
En Seppe, die begon meteen te voetballen met zijn vriendjes. 
Nog wat onwennig stond hij even later met zijn boekentas in de rij. 
Maar het komt wel goed, met die zoon van mij. Binnen enkele weken ben ik die ene rustige dag van hem weer helemaal vergeten ;-)

6 opmerkingen:

  1. Oh zo'n zalig stofje! Een leuke Charlie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gemaakt en succes in het nieuwe schooljaar voor Seppe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een toffe Charlie die toch helemaal goed is gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :) voor het verhaal, ik kan het me zo in de ik-vorm voorstellen!
    Het resultaat ziet er prima uit, en Seppe due het wil dragen, meer hoef je toch niet te weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie Charlie met Lotta-allures! Ik ben fan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. die knoopjes: machtig goed en eens origineel... doe zo verder zou ik zeggen

    BeantwoordenVerwijderen