zondag 25 oktober 2015

Lotta for boys?!

* For English, scroll down *

Vaak zit ik hier weg te dromen achter het scherm. Al die schattige jurkjes, met zo veel verschillende mouwen, kraagjes en knopenpa(d)(t)s.... Om nog maar te zwijgen over die prachtige meisjesstoffen... Af en toe geef ik er wel aan toe hoor, zoals vorig jaar, toen ik deze Mara maakte voor een vriendinnetje. Ik heb ook wel wat meisjespatronen in huis, sommigen zijn gewoon te mooi om niet te kopen :-)

De wedstrijd van Compagnie-M zette mijn hersencellen in beweging en activeerden de 'en de jongens dan?' knop.

Op 1 september stuurde ik Seppe  al naar school in zijn 'charlie-met-lotta-allures'. Als ik dit idee nu eens wat verder zou uitwerken? Het lotta-kleedje, dat valt toch vrij recht? En die zakken? Die zijn ook zo leuk. Wat als ik er een sweater van zou maken?


Voor Lander deze keer. Ik heb al gemerkt dat die wel wegkomt met 'speciallekes'. Die kapoen van mij fladdert door zijn kleutertijd, op zijn eigen manier, hij weet perfect wat hij wil en is de vriend van iedereen. Thuis bots ik wel eens tegen zijn sterke karaktertje aan, maar voor experimenten is hij mijn ideale proefkonijn :-)

Ik viste het patroon uit de kast en nam er een goed passende sweater bij. De borstomtrek van de maat 5 jaar kwam het beste overeen, dus daar ging ik mee verder. Ik gebruikte het bovenstuk, ontworpen voor de standaard mouw. De zijnaad maakte ik rechter en ik verlengde het patroondeel met 7 cm.

De mouwen haalde ik uit het louisa-patroon, opnieuw de 5 jaar uiteraard want die mouw past perfect in het lotta-patroon. Ik versmalde de mouw wel wat en maakte ze ook wat langer (de mouw van Louisa is een 3/4 mouw). Echt nodig was dit niet, want uiteindelijk haalde ik er nog een stuk terug af.

Voor de zakjes nam ik de lotta-steekzakjes maat 4 jaar, en ik voegde zwarte elastische paspel toe.
Applaus voor de steekzakken! Dat zijn pas echte zakken. Deze verzamelaar is fan :-)


Zoals het een sweater betaamt voegde ik mouwboorden en een boord onderaan toe.  De halslijn, daar was nog een specialleke voor nodig.  Ik knipte een strook zwarte boordstof en stikte deze tussen de buitenstof en de voering. Zo krijg je een 'officierskraagje' van 2 cm hoog.



De sweater wordt pas echt grappig wanneer de flapjes van de zakjes los zijn :-)


 En we kunnen de Kids Clothes Week 'Disguise' ook meteen afvinken :-) 


De buitenstof is een tricot van Paapii, gekocht bij Liesellove. Ik heb het stofje het afgelopen jaar al heel vaak vastgehad, maar de klik was er niet meer. Ik overwoog zelfs om het te verkopen. Maar zodra het sweater-plan meer vorm kreeg wist ik meteen dat het deze stof zou worden. De petrolkleurig stof is een punta di roma die ik bij De Stoffenkoning in Rucphen kocht. Tips voor trips: je kan je kids en man zonder problemen droppen in speelboerderij De Scherpenberg vlakbij de stoffenwinkel. Een heel leuke speeltuin net over de grens waar ook kids die geen gluten, lactose of andere allergenen mogen eten terechtkunnen. En neen, deze dienstmededeling is niet gesponsord, maar dergelijke 'etablissementen' hebben ten huis Lucky Mie een streepje voor :-)  Ken je nog andere 'allergie- en kindvriendelijke' plekjes? Laat het zeker weten! Seppe en ik zijn u eeuwig dankbaar :-)

"Zonder handen hé mammie"


Vind je deze sweater net als Lander en ik ook leuk?  Dan kan je op deze knapperd stemmen. Klik het hartje bovenaan de pagina aan en je stem wordt geregistreerd.
Je kan meerdere hartjes uitdelen. Zeker doen! Er zitten pareltjes tussen...






For the Company-M competition I began with the Lotta-dress pattern, trying to make a sweater out of it. I combined a jersey fabric from paappii design with a “punta di roma” fabric. 

I started out from the top portion of the Lotta-dress, size age-5. Sizes for boys are not in order; I therefore made the side seams a little bit straighter. I lengthened the pattern piece by 7cm. 
For the sleeves I used the Louisa-pattern. They were finished off with a small wrist hem. For the collar I worked with a line of black hem material that I placed between the outer material and the lining. In this way you get an officer’s collar of 2cm height.
I kept the recognizable lotta-pockets and placed piping between them. Lander is a huge fan of the pockets. This little collector can store everything in there. 
The sweater becomes really funny when the flaps of the pockets are let out. 

Do you like this pattern hack? Then of course you can always vote for my design! 
To vote click here, and click the little heart at the top.


21 opmerkingen:

  1. super geslaagde Lott(o) versie met een mooi stofje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Lander is er knap mee! En idd, die losse flapjes maken hem extra fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk dat ik eens iets voor jongens tegenkom. Heel originele hack. Dit is voor mij toch een kanshebber om die categorie te winnen. Leve de jongens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel tof! Ik zat echt te wachten op een jongenshack! Mijn stem heb je! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Ik had ook zoiets in gedachten maar uiteindelijk voor de Charles gekozen. Mijn stem heb je! :) Go jongens go!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jij bent gewoon een trendsetter! Die jongensmama's gaan blij zijn met jouw idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zat ook even te broeden op een compagnie m jongenshack, maar jij bent wel heel origineel! En hij kan het hebben, die zoon van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, Mieke! Wat een toffe hack. Hij komt er echt mee weg. Coole sweater!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super, ik was al aan het denken, er moet toch weer minstens een jongens hack in de wedstrijd. Vorige keer maakte ik een Louis salopette voor onze Nand. Jou Lotta sweater vind ik echt super geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp jou ;-) om dezelfde reden heb ik de wedstrijd links laten liggen; super dat jij ervoor gegaan bent! Heel tof truitje en merci om de jongens in de kijker te zitten :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tof gemaakt voor je zoon en groot gelijk om jou uitstapje naar de stoffenwinkel te combineren met man en kinderen in speeltuin ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik stemde al, want ik ben wel fan van wat out-of-the-box-denken op naai- en patronenvlak :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je gaat dat zeker goed doen met de wedstrijd met deze toffe hack.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik loop precies een beetje achter me bloglezen... Prachtig, deze sweater!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veel te laat, natuurlijk, maar super knap gedaan! Die 'en de jongens dan'-knop, heb ik ook, en dit zien maakt veel goed!

    BeantwoordenVerwijderen