zondag 22 november 2015

Landers Lars

Mijn jongste kapoen kon nog wel een nieuwe jas gebruiken. Traditiegetrouw draagt hij de te klein geworden winterjas van grote broer door, maar het moet gezegd 'het beste is er dan meestal wel van af'.

Ik ben van het veeleisende soort. De nieuwe jas moest dan ook aan heel wat criteria voldoen: lekker warm zijn, vlotjes open en dicht gaan, voorzien zijn van een kap en het mocht wat 'deftiger' zijn. Sportieve jassen hebben we hier immers al meer dan genoeg liggen. Om het maakproces te vergemakkelijken was een fotohandleiding ook een pluspunt.

Enter het Lars-patroon van Zonen09!

De stoffen voor deze Lars kocht ik bij Modecoupon. De buitenstof is een kobaltblauwe wollen stof die gebruikt werd in de collectie van Filou&Friends. Als binnenstof gebruikte ik doorgestikte wattine. Erg handig om te verwerken en de kleur past heel mooi bij de buitenstof.  Vermits deze stof een gladde bovenkant heeft verwerkte ik dit ook in de mouwen. De voorpanden en het achterpand werden nog extra gevoerd met een laagje fleece. Chocoladebruin werd de accentkleur van deze jas (paspel, boordstof en knopen). De kap voerde ik met een super zacht pluizig stofje.

Ik had me er al op ingesteld dat het een werk van lange adem zou worden. Het weer was nog erg zacht en Lander loopt ook nog vrolijk rond in Seppes oude jas. Ik had dus wel wat marge. Zoals ik van de patronen van Sharon gewoon ben is de fotohandleiding ook voor dit patroon erg uitgebreid en heel duidelijk. Hoewel je voor dit patroon wel wat tijd moet voorzien ging het naaien op zich vrij vlot. 

Lander is 4,5 jaar en draagt stilaan een 110 van bovenkleding. Omdat ik de jas extra warm (en dus ook dikker) wou maken nam ik de 122. Aan de mouwen moest ik een beetje nipter stikken, maar verder past de 122 hem perfect. Ik koos voor de korte versie, maar zou volgende keer wel voor de lange versie gaan. De jas valt mooi maar sommige truien gaan er wel onderuit piepen.

Vandaag mocht Lander zijn nieuwe jas eindelijk aan. We trokken tussen de buien door naar het park.
Foto-overload vandaag. Maar kom, we maken ook niet elke week een winterjas ;-)



Omdat ik geen extra accent wou aanbrengen op de voorpanden liet ik de typische zak van de Lars achterwege en maakte ik in de plaats daarvan schuine paspelzakken. De tutorial van Mamasha kwam hierbij goed van pas.




Ook de voering laten we graag even zien. 



 De kap maakt deze jas helemaal af vind ik. Net zoals in de winkel :-)


Ik kocht knopen om de kap aan de jas te bevestigde. Twijfelde, en besloot de kap vast te stikken. 
Om dan vast te stellen dat de kap + kraag met al de daarbij horende voeringen toch te dik bleken te zijn voor mijn naaimachine... 

   

De jas gaat wel degelijk tot boven toe, maar Lander vind dat altijd vervelend. De jas blijft dus gewoon een beetje open en we dragen daar een lekker warme sjaal over (die we natuurlijk vergaten mee te nemen naar het park, net als zijn schattige vosjes muts en wantjes ...).


Lander en ik zijn heel tevreden met zijn splinternieuwe zondagse jas :-)

Patroon: Lars - Zonen 09
Stoffen: Modecoupon
Fournituren: Modecoupon (rits), Veritas (knopen en koordstopper),
Stof op Zolder (boordstof), Stoffenmie (paspel) en Juffertje Uil (velcro)

32 opmerkingen:

  1. Wat een mooie Lars. Die paspelzakken passen er perfect bij. Ik gebruik daar trouwens ook de handleiding van Sharon voor. Wat zouden we zonder Sharon doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw zeg! Hier staat die ook op de planning, maar een flinke klus inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terecht super content, zo schoon!! Kan er naar blijven kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Terecht super content, zo schoon!! Kan er naar blijven kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! En het ziet er een lekker warme jas uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi gedaan :) staat er super mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ok , jij hebt me overtuigd, ik zou er beter ook eentje maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo schoon Mieke, helemaal fan van jouw Lars!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u Sharon, ik ben zelf ook wel een beetje fan :-)

      Verwijderen
  9. Zo schoon Mieke, helemaal fan van jouw Lars!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reacties
    1. En ook nog goedkoper, meteen iedereen hier tevreden ;-)

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige jas!! Helemaal verliefd op deze kleur blauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie jas zeg! Helemaal weg van de zakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi, prachtige jas! Mijn Lars hangt hier al een maand bijna afgewerkt, die laatste details, h.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij was het de kap die wat op zich liet wachten :-)

      Verwijderen
  14. Amaai, sjiek zég.
    Je ziet onmiddellijk dat je er over na hebt gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u :-) Vaak moet ik lang nadenken over combinaties maar deze stoffen vond ik in één keer in dezelfde winkel, dat helpt wel :-)

      Verwijderen
  15. Reacties
    1. Gezellige kap hé, ik moet er altijd even over aaien als ik voorbij de kapstok kom :-)

      Verwijderen
  16. Super knap, hij staat er geweldig mooi mee!

    BeantwoordenVerwijderen