woensdag 6 januari 2016

Een kleedje voor een feestje

Met oudjaar mochten we onze voetjes onder tafel schuiven bij goede vrienden.
We werden nogal verwend: hapjes, soep, een hele menu, zoals ze zeggen...
Tussendoor lazen de kindjes hun nieuwjaarsbrieven voor.
Het was een heel gezellige avond was...
Een cadeautje was dus wel op zijn plaats :-)

De gastheer kreeg een flesje bubbels, en de gastvrouw, oei, die kreeg niets...
Of toch? Ik naaide voor hun dochter een Tinny jurkje, telt dat ook?

Ik maakte nog maar enkele jurkjes (3 om exact te zijn), maar zag er al ontzettend veel voorbijflitsen in deze (oh zo leuke) virtuele wereld. En ja hoor, daar steken we wel wat van op  :-)

Een blinde rits moet echt wel blind zijn
Een doorlopende print aan de rits is hot, maar geen vereiste (oef)
Met een cirkelrok kan je echt wel scoren bij kleine meisjes: hoe meer zwier hoe beter!
Maar dat omzoomen.... Daar neem je beter een biaislintje voor!

Dank u dames, uw tips kwamen goed van pas :-)

Het patroon was snel gekozen. In september trok ik immers met een bende getalenteerde en uiterst gezellige dames op naaiweekend. Tijdens dat weekend werden er heel wat Tinny-jurkjes gemaakt, testjurkjes, maar dat was er in de verste verte aan te zien. Ik keek mijn ogen uit... De dames varieerden volop met kraagjes, stofsoorten, en ook daar vlogen de tips vlogen over en weer.  
Het meisje kreeg een Tinny-dress van Straight Grain, dat was overduidelijk... 

Ik twijfelde nog even over de maat. De verleiding was groot om het kind door haar mama te laten opmeten, maar dan zou ik het geen verrassing meer zijn, en stel dat het dan hopeloos zou mislukken, dan moest ik het wel afgeven ;-) Safety first dan maar, ik koos voor een 4 jaar voor het fijne meisje dat bijna 4 wordt. Om 'gapende mouwen' te vermijden moest het nog wat groot zijn, maakte ik gewone mouwtjes. Ik maakte het rokdeel wel een beetje korter.

En dan de stof... Tricots heb ik met hopen, en mijn kast telt ook wel wat damesstoffen, maar katoentjes, ... 
De lancering van de nieuwe collectie soft cactus kwam als geroepen: volledige stofbreedte, niet te duur, met bijhoren uni-kleuren, én van eigen bodem. Met de eerste collectie heb ik wat overdreven. Nog voor de stoffen goed en wel online stonden had ik er al een hele hoop besteld. De twee volgende collecties liet ik aan mij voorbijgaan (te volle stoffenkast en zo van die bijkomstigheden...), maar deze collectie, daar zitten voor mij wel enkele pareltjes tussen!

De licht turquoise katoen met witte ijsberen (Polar Party) combineerde ik met de meloenkleurige katoen. Ik gebruikte het effen stofje voor de kraag (afgewerkt met witte paspel) en de voering van het jurkje. 

Benieuwd wat deze jongensmama ervan heeft gebakken? 




Stof: Soft Cactus (Pieke Wieke)
Patroon: Tinny Dress (Straigth Grain)

15 opmerkingen:

  1. Mooe kleurencombinatie! Die tinny zal ik nu toch ook echt eens dringend moeten uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel handig die kleurenreeksen van soft cactus, goed ter preventie van keuzestress ;-)

      Verwijderen
  2. Jongensmama, jij kan prachtige kleedje maken! Leuk logo ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Sylvia! Het logo won ik bij de give-away van mevrouw kersjes. Leuk hé!

      Verwijderen
  3. Die jongensmama heeft dat goed gedaan. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof, die combinatie van kleuren. Daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben, maar het werkt wel. Misschien moeten jongens toch ook maar jurkjes gaan dragen, dat naaien gaat je goed af ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link is eigenlijk het andere ijsberenstofje uit die reeks, daar komt ook meloen in :-) Past bij hemdje van Lander, maar dat is nog niet af ;-)

      Verwijderen
  5. Zalig mooi! Tijd om aan een meisje te beginnen me dunkt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super mooi! Af en toe eens meisjes-spullen naaien is ook wel eens tof, he. Je deed het alleszins fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooi gecombineerd en die paspel, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blij dat ik niet de enige ben die bezweek dat weekend ;)
    Als ik dat jurkje zie, vind ik dathet hoog tijd is dat jij je wat vaker waagt aan meisjesgerief - of Mieke haar suggestie opvolgt #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga ik toch maar voor de eerste optie #lachtgroen ;-)

      Verwijderen