zondag 17 januari 2016

Linden sweatshirt

Die zonen van mij hebben het van geen vreemden, hun voorkeur voor sweaters.
Zij kiezen resoluut voor kaptruien met handen-tegen-elkaar zoals u hier al kon zien.
Dat hoeft nu niet meteen voor mij, het moet nog een beetje 'elegant' blijven.

Afgelopen vakantie stond het Linden Sweatshirt van Grainline Studio hoog op mijn to do lijstje.

De zoektocht naar comfortabele stoffen bracht me bij Stoffe&Koffe in Schoten. Een hippe en gezellige koffiebar / stoffenwinkel die ik in december samen met haar ging ontdekken.  Helemaal niet groot, maar een mooie mix aan stoffen. Om nog maar te zwijgen over die prachtige collectie knopen die je daar voor een prikje kan scoren...

De raglanmouwen van de Linden Sweatshirt nodigen uit om stoffen te combineren en dan deden we dan ook: een zwarte doorgestikte sweater voor de mouwen en de halsboord, en een wit met zwarte jacquard voor voor-en achterpand.

De stofjes waren gewassen en lagen klaar om eraan te beginnen. Manlief nam mijn maten op en een snelle omrekening door de vrienden van Google bracht me bij maat 14.

Veel te groot, zo bleek...

Omdat ik die avond niet zo veel zin had om erg na te denken en op zoek te gaan naar de fout begon ik met rondom de patroondelen 2 cm weg te knippen. Ook de mouwen werden op deze manier versmald.  De mouwinzet, daar bleef ik af. De halslijn knipte ik wat dieper in, dat staat me doorgaans beter.  De mouwen werden serieus korter.
Met een grote steek zette ik de pull opnieuw in elkaar. Al beter, maar nog niet wat het moest zijn. De probleemzone was vooral mijn rug, dus het rugpand nam ik verhoudingsgewijze nog wat meer in. Overlocken, passen, nog wat overlocken, opnieuw passen... Beetje bij beetje kreeg het sweatshirt zijn vorm.

De halsboord en de mouwboorden knipt ik uit de zwarte stof, de jaquard gebruikte ik als boord onderaan. Ook die boordjes zaten niet meteen straks genoeg, lostornen daarentegen kunnen we goed. De ideale moment om wat soaps in te halen voor mij :-)

Het klinkt misschien wat ellendig, al dat versmallen, maar uiteindelijk zat het sweatshirt wel op een avondje in elkaar. En hij zit super goed, het belangrijkste bij een sweater lijk me.



    
Patroon: Linden Sweatshirt (Grainline Studio)
Stof: Stoffe&Koffe

26 opmerkingen:

  1. Mooie sweater! Lekker comfy en staat je leuk. Meer moet dat niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die combinatie van stoffen é, dat doet het hem toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, ziet er heel comfortabel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Intussen gevonden waar de fout zat of zijn het gewoon grote maten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het gewoon los valt eigenlijk :-)

      Verwijderen
    2. Ik denk eigenlijk dat het ergens anders zit :). Ik denk dat jij uw maat ergens anders moet kiezen en 'gewoon' een fba (borstaanpassing) moet doen.

      Verwijderen
    3. Yep, denk dat je gelijk hebt Sarah :-) Allé, weet het eigenlijk wel zeker want bij kleedjes moet ik dat ook doen :-)

      Verwijderen
  5. Mooi! Al dat versmallen heeft een perfect passende trui opgeleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke sweater, jammer dat het iets meer moeite heeft gekost omwille van de maat! De lindensweater staat nog steeds op mijn to-do-lijstje, dan maar een passende sweater op het patroontje leggen om zeker te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie combinatie van de stof. Deze staat je echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel (extra) werk aan gehad, maar mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk geworden! Ik doe mijn aanpassingen ook meestal 'op het gevoel' en zie: dat komt helemaal goed! Fantastische trui erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie combinatie van stoffen, sweater staat je echt heel goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi!! Comfy en toch chique! Goeie stofkeuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vrouw! Ik ben ongelooflijk jaloers op uw schoon sweater, ♥ voor die stoffencombinatie! Het patroon ligt hier al tijden getekend klaar, ik knipte zelfs ooit al eens stof - om dan te constateren dat ik geen stof genoeg had #ahum, dat had ik ook beter op voorhand gecheckt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh... en mocht je vragen hebben bij mijn opmerking hier wat boven, mail me maar :). Ik leg het je met plezier wat uitgebreider uit!

      Verwijderen
    2. Dank u Sarah, voor het compliment en voor de tip :-) Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Mij viel de hoeveelheid stof ook wat tegen...

      Verwijderen