woensdag 6 april 2016

Lässiges polohemd

Sinds kort pronkt er weer een nieuw boek in mijn collectie: "Meine leiblingskleider".
Jaja, u leest dat goed, een Duits boek. 
Niet zomaar een Duits boek, een boek van Lillestoff, het label van tricotstoffen met vrolijke dessins.

En in dat boek staan 2 modelletjes te blinken van Lieve, Die Designerin aka PiekeWieke.  
  • "Bequemes Polokleid": een kleedje, niet meteen geschikt voor mijn huishouden...
  • "Lässiges Polohemd": een "ongedwongen polo shirt" aldus Google translate, daar kunnen we wel wat mee
Ik wist meteen welke stofje ik hiervoor zou gebruikten. Enkele maanden geleden werd ik betoverd door een rood-oranje-geel gebreide stof bij Stoffe&Koffe. Omdat het stofje nogal prijzig was zou ik me beperken tot een T-shirt voor mijn jongste spruit. 

Vorige week was het zo ver. Ik sprak af met Die Designerin om een dagje samen te naaien. Ook Heidi, Laura en Lindsy waren van de partij. Gezellig dat het was, ohlala! 

Mijn tempo lag niet bijzonder hoog. Ik startte met het overtekenen van het patroon. 'Oude stijl' zoals ze zeggen. Bij al die knip en plak patronen zou je haast vergeten dat het ook anders kan :-)
Ik knipte de patroondelen uit en begon te twijfelen. Met paspel, zonder paspel, rode stof, oranje stof, ruitjes hier, ruitjes daar... 
Uiteindelijk opteerde ik voor een rode schouderpas. De sluitbiezen, de kraag en de mouwboordjes werden oranje. 
Enkele keren dacht ik een foutje te hebben ontdekt in de Nederlandse handleiding die Lieve maakte bij haar creaties (en die je bij het boek krijgt wanneer je het bij haar koopt). Maar nee hoor, ik las de instructies maar half en ging te hard op in de babbels :-). Het zit helemaal goed met dat patroon van haar en de instructies. 

Aan het eind van de dag ging ik naar huis met het afgewerkte hemdje.

En kijk nu zelf, het kopt helemaal...


Het polohemdje valt vooral op door de schouderpas die meer naar voor ligt dan bij een klassiek hemdje. 
Het kraagje bestaat uit 1 patroondeel. Geen gedoe met kraag en kraagstaander. Een must voor een katoenen hemdje vind ik maar voor hemdjes in tricot is het helemaal niet nodig, dat mag gerust wat sportiever. 


Dit weekend trokken we naar zee. En het weer was prachtig! Het ideale kader om zijn nieuwe hemdje te showen. 

Ik maakte voor Lander een 110 en het hemdje past mooi. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat mijn voorpanden iets smaller zijn dan voorzien. Ik knipte het voorpand immers eerst aan de stofvouw. Oeps....



Lander doopte zichzelf zondag om als 'de bergbeklimmer'. Met metallen pinnen (lees: schelpen) baande hij zijn weg naar de top.

Patroon: Polohemd - Meine Lieblingskleider (PiekeWieke)
Stof: tricot Stoffe&Koffe en PiekeWieke
Ik voel een reeksje opborrelen...

28 opmerkingen:

  1. Oh Mieke!! Zalige foto's, het hemdje past hem echt super. Dat heb je weer goed gedaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En die designerin (whahaha) zag dat het goed was :)
    Wat staat het hem prachtig. Ik ben al benieuwd naar de volgende ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai Mieke ! Prachtig ! Heel mooi !
    Leuke foto's ! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, die is mooooiiii! Helemaal verliefd op dat stofje en het hemdje en het schattige kindje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een knapperds, die zoon en dat hemdje! Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super mooi , de combinatie knap zou ik ook zo direct maken. Makkelijk te ontcijferen het patroon?
    http://theboyrules.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u :-)
      Je moet er je hoofd wel bijhouden (iets met veel lijnen, en de bomen en het bos...) maar het lukt wel hoor

      Verwijderen
  7. Prachtig Mieke, wauw wat een mooie foto's , die heldere kleuren steken zo mooi af tegen de blauwe lucht... super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! Ik zou persoonlijk nooit gaan voor oranje, maar dit plaatje klopt helemaal! En mooie foto's ook! En wow seg, zomaar samen mogen naaien met die designerin!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig. Idd mooi die kleuren!die foto's zijn machtig góed

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knap! Heel leuk stofje ook! Ik ben fan! Spitze!!! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw heel mooi! Het polohemdje staat hem beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super mooi! Steekt zo mooi af tegen die stralend blauwe lucht. Hmmm zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg mooi: de foto's, de stof en het hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig!! Ik denk dat ik bij zo'n stofje niet meteen aan een jongen zou denken, maar het werkt echt geweldig goed!!!

    En superleuke foto's :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig hemd, vooral met de blauwe lucht als achtergrond komt het helemaal tot zijn recht!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh wat een prachtexemplaar en die kleuren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige fotos van een super schoon hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk! Tricot hemdjes zijn super voor kindjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben helemaal weg van deze creatie en de foto's! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn duits is veel te slecht. Ik durf er niet eens aan te beginnen anders had ik het boek ook al binnen gehaald. Er staan een paar leuke dingen in. Dit hemdje van jou had er evengoed kunnen in staan. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maakte Lieve een vertaling van de handleiding van dit patroontje was mijn duits is ook een dikke ramp...

      Verwijderen
  21. echt knap, heb het boek ook besteld, stof ligt te wachten om dit patroontje te testen voor mijn zoon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super!! Je doet me zin krijgen om dat boek meteen te bestellen - maar beter toch maar eerst een hele reeks andere patronen afwerken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I vind het dus echt kei mooi! En die stralend blauwe hemel steekt er zo schoon bij af :-)

    BeantwoordenVerwijderen