zondag 11 september 2016

Een opvallende jas

Tijdens de lente viel mijn oog op een zomerjasje uit Ottobre.  Eentje met deelnaden en leuke zakjes. Echter, onze jongens hadden niet meteen een nieuwe jas nodig. Het jassen-plan werd geparkeerd en ik stortte vol overgave met in het naaien van hele stapels T-shirts.

Toen Madeline De Stoffenmadam echter een reeks leuke softshell-stoffen in huis haalde viel de puzzel in elkaar. Een jas voor de frissere septemberdagen leek me ineens absoluut noodzakelijk! Een aanzienlijke lap werd in het mandje geklikt en voor ik het wist arriveerde hier de mooiste softshell ooit...

Zoals wel vaker viel ik toen even stil. Op een slakkengangetje begon ik aan de jas voor mijn oudste. De ene avond verwerkte ik de reflecterende paspel, de andere avond werd de mouw geassembleerd, ... De Sewing Sunday eind augustus kwam dan ook als geroepen. Tijd om wat gas bij te geven!

Al moet ik hier wel even bij vermelden dat naaien in gezelschap niet mijn sterkste kant is. Iets met te veel babbelen met toffe dames en héél snel afgeleid zijn ;-) De ritszak en ik waren niet de beste vrienden en eindigde ik op het eind van de voormiddag met een verprutst voorpand... Maar geen erg, mijn lap was groot genoeg, het eerste voorpand werd opnieuw geknipt en geassembleerd.

En eerlijk, nooit eerder was ik zo content van een zakje :-) Voorzien van een flapje en netjes doorgestikt :-)

Na die gezellig zondag was het grootste stuk van de jas klaar en beetje bij beetje werkte ik hem verder af.



Ik maakte voor Seppe maat 128, maar verlengde onderaan naar maat 140. 
De jas is momenteel nog een beetje 'op de groei'. Het patroon begon ook pas vanaf maat 128 en een jaspatroon verkleinen, dat leek me toch iets te moeilijk. Maar zo kan hij die tijdens de lente ook nog aandoen.

 Om het beter te doen passen voorzag ik wel elastiek in de zoomboord.




Op de vraag "wat vind je het leukste aan de jas?" antwoordde Seppe "de zakken mama, die gaan zo mooi dicht!"
Tsjakkaaa!!! (moet zeggen dat ik er hier ook al wel had over gestoeft ;-) 



In het patroon zitten heel wat deelnaden verwerkt, enter de reflecterende paspel :-)






































De afwerking van Ottobre is vaak nogal pover vind ik. De halsboord moest je bijvoorbeeld gewoon dubbelgevouwen aanzetten en daarna de naadwaarde platstikken.
Ik werkte echter eerst de boordstof aan 1 kant af met tricot biaislint. Daarna overlockte ik de halsrand van de jas samen met de (enkele) boordstof. Met de hand zette ik het biaislint dan vast in de naadwaarde van de halsnaad. Properkes, als zeg ik het zelf ;-)

Ook de rits verwerkte ik tussen de 2 lagen boordstof, gewoon achter de middenvoor vastnaaien vond ik wat zonde voor een jas waar zo veel werk in kruipt.


Werkte je nog niet eerder met softshell en begint het nu te kriebelen, hou ermee rekening dat naalden maken gaatjes in de stof, die trekken immers de fleece achterkant naar buiten. Ik kleefde daarom mijn patroon met plakband op de stof. Tijdens het stikken werkte ik met wonderclips. 
Grote voordeel van softshell is dat het heel vlot verwerkt, niet rafelt en dan je deze stof niet kan/moet strijken. En natuurlijk, dat je er ontzettend mee kan scoren bij je kids :-)

Stof: softshell en boordstof - Madeline De stoffenmadam
Ritsen: Veritas
Patroon: Windbraker, 1/2016 ottobre
Maat: 128, onderaan verlengd naar 140
Aanpassingen: geen deelnaden in het voorpand, geen borstzakjes, elastiek i.p.v. koordje

25 opmerkingen:

  1. Oh Mieke, hij is prachtig!! Natuurlijk had seppe nood aan die jas-voor-frisse-herfstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik spotte dezelfde stof met eenzelfde plan - maar ik koppelde geen enkele actie daaraan ;). Wat een spijt heb ik daar nu van als ik dit prachtige exemplaar zie! Zo schoon Mieke ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had die softshell ook gespot bij Madeline, en wilde toen even dat ik zonen had om voor te naaien :) Dit jasje is geweldig, je mag terecht trots zijn op die prachtige zakken, paspels en afwerking. De combinatie met het fluogeel vind ik nog de beste vondst, die geeft het jasje zoveel extra pit (en zichtbaarheid) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige jas in een prachtige stof! chapeau voor de afwerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai! Daar mag je trots op zijn. Een zeer mooi exemplaartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, Mieke hij werd gewoon perfect!!! Waw! De stof komt waarschijnlijk eind deze week terug binnen. Ik ga moeite moeten doen om ze te weerstaan (ik heb nl. al andere gekocht 😉). Maar misschien steel ik wel 'jouw' patroon 😊 (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag je op de Sewing Sunday al bezig en dacht toen al "amai dat gaat nen toffe jas worden!" Zo cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar zou ik ook mee scoren bij de zonen, absoluut een keimooie jas! Goed gezien van die fluo paspel, trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Perfectie! Die zakjes en die halsboord! Seppe gaat hier veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zag er al veeeelbelovend uit, maar nu ik hem aan zie, is hij gewoon subliem. Prachtige jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gave jas! En ook nog eens zo praktisch. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik val helemaal voor je afwerking met tricot aan de boordstof. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo'n mooie jas zeg ! Ik moet dat toch echt eens wat beter bekijken, die softshell !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waw, wat mooi! Ik ga akkoord met "de mooiste softshell ooit"! En die fluo details, echt heerlijk, proper afgewerkt, ik wou dat ik hem gemaakt had :-)

    BeantwoordenVerwijderen