vrijdag 30 september 2016

Kids on tour: een jurkje voor axelle

"Of ik zou willen meedoen met Kids on tour 2016?"
"Oh ja! Zeker!"

"Oh ja!" werd al snel "Oh jé...". De namen van de andere dames bliezen me bijna omver.

Het lot koppelde mijn naaisels aan de kids van Lies. Oef, dacht ik. Die zal me zeker niet opeten. Intussen leerde ik de andere dames ook kennen en weet ik dat mijn angsten op dat vlak niet nodig waren ;-)

Voor Lies dus, of liever, voor haar dochtertje Axelle.
Axelle en haar mama houden van rokjes en jurkjes. Hoewel hier nog niet veel kleedjes gemaakt werden vind ik dat super leuk om te doen...

Ik kocht een streelzachte katoen van Aime comme marie. Jeansblauw met lichtgrijs en goud, die kleuren leken me wel goed te passen bij Axelle.
De weinige kleedjes die ik maakte waren van ontwerpsters van eigen bodem.
Voor deze uitdaging zocht ik elders een patroon, een patroon dat Lies nog niet gebruikte.
Vorig jaar zag ik hoe zij enthousiast plooitjes stikte in een jurkje gebaseerd op de Petal fold playsuit van Madeit-patterns. Dit leek me een uitgelezen kans om dat ook eens uit te testen.

Het lijkt veel werk, maar eigenlijk vallen de plooitjes in het voorpand reuze mee.
Zodra deze klaar waren sloeg de echter twijfel toe. "Nu springen die druppels alle kanten op?!" Logisch uiteraard, maar mijn zin voor symmetrie (niet te verwarren met zin voor orde) had het even moeilijk.


Omdat het stofje nogal dun is voerde ik het jurkje volledig met lichtgrijze voeringstof. Het inzetten van een blinde rits is voor meisjesmama's misschien routine, maar ik vond het best lastig. Ik moest ze er enkele keren opnieuw uithalen omdat ze ofwel te strak, ofwel helemaal gedraaid.

Naast de plooitjes in het voorpand spraken ook de driehoeken (die gecreëerd worden door de paspel) me erg aan in het patroon. Die moesten er dan ook zeker bij.

Het oorspronkelijke patroon is er één met een shortje. Ook heel leuk, maar in de winter toch iets moeilijker te combineren dacht ik. Ik tekende een rokdeel met zakjes en met stolpplooi. Het was een beetje puzzelen om de paspel mooi te laten uitkomen, maar ik vind het wel mooi gelukt :-)


Zijn jullie net als ik benieuwd naar wat Axelle en Lies van dit jurkje vinden en hoe de aan-foto's er uitzien? 
Ga dan snel eens piepen bij Liesellove.

30/9 - Lucky Mie | Vink


Stof: Plui d'or - Aime come marie - Stof op zolder, voeringstof - Veritas
Fournituren: paspel (warm) goud - K-bas, blinde rits - Veritas
Patroon: Petal fold playsuit - Madeit-patters - maat 104
Aanpassingen: van short naar rok

15 opmerkingen:

  1. I loooove it! Ik kan alleen maar denken, maak nog snel een meisjesbaby, je hebt er duidelijk meer dan genoeg inspiratie voor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige Mieke! Alle details kloppen en verliefd op dit stofje <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik loerde vorig jaar met je mee, naar die mooie plooitjes maar weerstond mijn kooplust. Vrouw, wat kan ik zeggen, je maakt het me wel érg moeilijk om dat vol te houden... wat een jurk! ♥
    --verder sluit ik me volledig bij Mieke aan #schaterlach--

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor! Ik heb al een aantal keer naar dit patroon gekeken. Ik denk dat je me over de streep hebt getrokken. Ik ga het nu bestellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit patroon is één van mijn favorieten, dus geen wonder dat ik dit een topper vind! Die dansende regendruppels zijn juist leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. amai waaaauuuw! Wat een werkje!! prachtige stofkeuze, en werkelijk geweldig mooi met die plooitjes en paspel en het rokje eraan! dat is echt een topper van formaat!! en ik vind het net leuk dat die regendruppels alle kanten op gaan, want in't echt is dat ook zo, althans, toch als de regen neerkomt. Als ik me dat erbij voorstel, vind ik het net per-fect passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die plooitjes + de paspel + wauwie stof = ♥!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie jurk! Alles klopt tot in de puntjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtjurk ! (en als jongensmama weet ik dat dat niet altijd een sinecure is)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe mooi Mieke!
    Maar ja, we kennen je al langer dan vandaag en weten dus wel wat jij allemaal uit je mouw kan toveren...
    Flex-groetjes... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel heel heel erg mooi en heel heel heel erg mooi afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen