donderdag 10 november 2016

Een sjaal voor de mama

Het is zo ver.
Ook ik werd aangestoken.
Geprikt eigenlijk.
We noemen geen namen, maar u kent ze wel.
Die getalenteerde naaisters die ook nog eens fantastisch kunnen breien...

Ik dacht, we beginnen bij het begin.

Het plan was om de "Belgrado"sjaal te maken uit "Jules & Julie voor groot en klein", het tweede breiboek van Julie Jaeken. Het ontwerp valt op door de kleuren die zo mooi in elkaar overlopen.

Mijn bolletjes wol en een hele lading priemen gingen mee op naaiweekend. Kwestie van voldoende hulplijnen in de buurt te hebben om steken op te rapen en zo.

De parelboordsteek vond ik toch wat ingewikkeld en ook de andere dames suggereerden een snellere aanpak die wat minder concentratie vereist.  Geen slecht idee, want ik had het plan opgevat om de sjaal aan mijn mama te geven voor haar verjaardag en dat feestje was niet meer zo ver af.

Ik zette een oneven aantal steken op en breide afwisselend een steek rechts en een steek averechts.
Ik begon elke naald met een even steek. Rijstpapsteek? Rijstkorrelsteek? Iets tussenin?


De sjaal wordt gebreid door steeds 2 draden "brushed alpaca silk" te combineren met 1 draad "alpaca". Ik kocht hier breigaren van het merk Drops in de kleuren koraal, beige en ecru. Door het garen steeds anders te combineren krijg je een mooi verloop. Ik breide 7 blokken van 26cm, goed voor 182 cm in totaal :-).


Ik installeerde me op naaiweekend met mijn breiwerkje aan de teken- en kniptafel . Breien en babbelen (en een wijntje drinken) gaat me blijkbaar goed af want het ging super vlot.
Thuisgekomen kon ik mijn breiwerkje bijna niet meer lossen. Enkele avonden voor de tv in de zetel en het was gepiept!


Bijna jammer om af te geven zeg, zo'n zacht pakje.
Ik denk dat ik er nog één voor mezelf ga maken :-)

Bedankt dames, voor jullie aanstekelijke getik. Ik ben nu helemaal vertrokken.
En Mieke, merci voor de foto's.

11 opmerkingen:

  1. Dat ik bijna goesting krijg om zelf terug te proberen. #breienisechtnietmijnforte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gedaan! Je mama zal er wel heel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mieke, ze is prachtig! Wauw! Jouw sjaalijver stak mij ook aan, dus ik kocht wol en begon aan een trui. Ik heb al bijna een achterpand :) De kleuren van deze zijn prachtig, maar ik stuur je zo snel mogelijk (lees: als ik het weer niet vergeet) wat info over mijn blauwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat breien van u heeft me aangestoken, na het naaiweekend kocht ik wol voor een bernadette voor mezelf :-)
    en super schoon zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supergeslaagd, mijn tweede sjaal is ook bijna af en ik weet nu al dat ik aan een derde zal beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel knap gedaan Mieke en dat in een recordtempo!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi ..ik ben nogal tijd niet gebeten door het brei of haakvirus..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ja ! Zeker ook eentje voor jezelf breien, zou ik zeggen, want deze is echt supermooi !

    BeantwoordenVerwijderen