woensdag 8 maart 2017

Sew challenge #2

Eind januari zakte ik af naar Schoten voor een blogmeet. U las er ongetwijfeld al meer over want we waren met meer dan 40 deelnemers :-) Super gezellig was het daar!

Tegen het eind van de avond zat ik een beetje te wiebelen op mijn stoel.
"Wie doet er mee met de sew challenge?" 
Ik had me voorgenomen om niet mee te doen, deadlinestress, iets naaien wat dan misschien niet helemaal mijn ding zou zijn... U kent dat wel, excuses genoeg... Maar ja, als ze dat dan zo mooi vragen :-)

Nathalie en ik werden aan elkaar gekoppeld. We kletsten wat en enkele dagen later hadden we onze criteria voor elkaar klaar.

Haar criteria voor mij:
  1. Hack een patroon dat je nog nooit gebruikte.
  2. Recycleer: zet je schaar in een kledingstuk dat niet meer wordt gedragen om vb. een accent toe te voegen.
  3. Gebruik vooral materiaal uit je voorraadkast.
In alle eerlijkheid, het hacken mocht ik gerust laten vallen van haar, oef ;-).

De inhoud van mijn "te recycleren bak" was nogal mager: 2 hemden en een trui.
Ik heb een "te recycleren" bakje. Maar meestal kieper ik de inhoud toch na enkele maanden in de kledingbak.  Het heeft iets weg van mijn "te herstellen" bakje...
Kleding recycleren, niets voor mij.
Tot nu dus! En echt, Nathalie, merci voor de opdracht want het draaide best goed uit.


Ik zette mijn schaar in een trui van manlief. Eentje die al bij de aankoop vrij nipt was (online shoppen, tssss....) en na enkel wasbeurten echt te kort was geworden.
Een warme trui, dat wel. Een blauwe met een opvallende print aan de voorkant. Nu dus, aan de achterkant :-)


Het patroon komt uit de eerste La Maison Victor van 2017. Dat het patroon eentje van LMV zou worden stond vast. Ik heb haast alle boekjes maar denk dat ik niet veder kom dan 5 afgewerkte stuks. Toch blijf ik het trouw kopen, voor de interessant artikels en zo.
Ik maakte de Armand-trui in maat 122-128.


Normaal gezien zit er een grote zak in het patroon, maar omdat de stof al vrij dik is liet ik dat maar achterwege. Ook de afwerking deed ik net iets anders. In plaats van de pull om te zoomen werkte ik deze af met zwarte boordstof uit mijn voorraad. Net zoals bij de originele trui gebruikte ik hiervoor zwart.

Geen mega-hack, maar goed genoeg voor mij en voor Nathalie :-)

Ik ben het duidelijk wel verleerd om werkbeschrijvingen te volgen want het biesje van de polosluiting draaide anders uit dan gepland. Maar kom, de sluiting werkt en is best wel netjes. Bij gebrek aan zwarte of paarse kamsnaps koos ik er bronzen uit.


De trui is lekker warm. De lente mag dan wel in zicht zijn maar wij gaan binnen enkele weken kamperen en dan komen warme kleren altijd van pas.




"Good enough is the new perfect" en "het zonnetje kwam net piepen tijdens het passen"

Oftewel: die boord tornen we dus niet meer los
Otfewel (voor mijn niet naaiende volgende vriendinnen): die naad in de zwarte boord achteraan hoort niet daar te zitten maar we houden ons in en trekken ons dat vanaf nu niet meer aan.
Oftewel (voor niet-bloggers): zonlicht + nieuwe creatie = sprint naar buiten voor foto's


Ben je benieuwd naar wat de andere dames deze week naaiden? Neem dan zeker eens een kijkje op deze blogs:
Seamsnormal - Sewlisi - 196 - Crea-vie - Bij oogappelsien - Wensjewat - Tante Fee - Naaisgerief - Lilliepawillie

Voor een overzicht van alle deelnemers aan deze challenge klik je best even door naar Woohoo.

43 opmerkingen:

  1. Wow prachtig!!! Kon net zo goed uit een boetiek komen! Missie geslaagd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow prachtig!!! Kon net zo goed uit een boetiek komen! Missie geslaagd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Mieke! Ik vind hem super. De print op de achterkant zetten was een mega goed idee. Fijn dat die online miskoop toch nog nut heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u! De print was ook net te groot voor het voorpand. Het kwam goed uit dat de zijnaad zo wat naar voor ligt of ik moest echt beginnen te hacken :-)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Merci. Toch altijd een beetje spannend...

      Verwijderen
  5. Ooo, dat ziet er een truitje uit om in te wonen (of kamperen ;-))! Keitof gedaan! En geweldige slogan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ja, topslogan, gepikt van jou? Want met al die blognamen ;-)

      Verwijderen
  6. Heel mooi. Kei goed gedaan. Hij straalt erin en het lijkt me een kei lekkere trui om aan te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u. En vind het zo leuk dat ik jullie nu allemaal gezien heb op de blogmeet :-)

      Verwijderen
  7. Kei toffe trui, top zo met die print achteraan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. T was van de moetes, maar het draaide inderdaad goed uit.

      Verwijderen
  8. Wow dat is een stoere trui!! Die rug is perfect!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt hé, en hij is precies een echte tiener nu....

      Verwijderen
  9. Wauw wat een super trui is dat geworden zeg! heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig! Ik denk dat je toch wat meer in die te recyclen bak moet laten zitten om te verwerken 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Reacties
    1. Merci! Die print ligt er echt zo op, vind het ook wel geslaagd.

      Verwijderen
  12. Ik vind 'em ook echt super geslaagd!
    Upcyclen staat hier ook als goed voornemen voor komend jaar genoteerd. Je brengt me op extra ideeën :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oooh leuk! Ik recycleerde nog nooit iets, tot nu 😉 (binnen enkele weken op mijn blog) en het spurtje is herkenbaar... lieve zon, werk wat mee aub

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het ziet er helemaal niet "gerecycleerd" uit. Heel knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi! Ik denk dat ik toch ook eens aan recycleren zal moeten doen. Heel mooi! Ik heb zo zakken vol oude kledij die ik maar blijf bijhouden om god weet welke reden. :p Zo geef ik ze misschien nog een nieuw leven !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waw, coole trui! Ik ben gek op recy-kleerprojecten, ze geven zo'n extra voldoening :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag er redelijk hard tegenop maar ga het ook nog wel een keertje doen denk ik :-)

      Verwijderen
  17. hej waauw zeg, wat een keiknappe trui!! Ik ben echt helemaal fan! Zag ze al op facebook voorbij komen, maar nog niet doorgeklikt en nu dus wel :-) echt heel geslaagd, ik zou echt denken dat die recht uit een of andere sjieke winkel komt! Smaakt naar meer gerecy-kleer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, zo leuk dat je nog even langskomt om te reageren :-) Bedankt!

      Verwijderen
  18. Oh mooi, Mieke! Dat recykleren, dat moet ik mezelf ook eens meer aanleren. Mooie dingen komen daaruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig mooi gemaakt, en geweldig mooi beschreven! Die trui heb je schitterend herwerkt, de achterkant is geweldig zo! En ik vind de bronzen kamsnaps er prima bij gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brons werkt altijd :-) En merci voor je lieve worden over mijn woorden :-)

      Verwijderen
  20. Een warme trui heb je nooit teveel ;-). Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier wordt regelmatig 2de hands gerief omgetoverd tot iets nieuws...! Je bent meer dan geslaagd! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een knappe recycling! Meer dan geslaagde challenge!

    BeantwoordenVerwijderen